Kalendář

prosinec 2017
Po Út St Čt So Ne
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Nejnovější události

14.12. Thursday
Vánoční koledování
19.12. Tuesday
Divadlo O dvanácti měsíčkách
20.12. Wednesday
Setkání s dětmi z 1. třídy v MŠ
21.12. Thursday
První zimní den
22.12. Friday
Trautberk divadlo kino
23.12. Saturday
Vánoční prázdniny
24.12. Sunday
Vánoční prázdniny
25.12. Monday
Vánoční prázdniny
26.12. Tuesday
Vánoční prázdniny
27.12. Wednesday
Vánoční prázdniny

Mateřská škola podporující zdraví2 důležité principy celého programuZákladní podmínkyDalší podmínkyPracujeme s projektyUmožňujemeV práci uplatňujemeCo ještě?

 


Mateřská škola podporující zdraví

projekt zdravá mateřská škola

 

Pracujeme podle tohoto českého programu. Program je komplexní, vychází z analýzy podmínek, které po splnění kriterií podporují výchovně vzdělávací práci. S projektem jsme byli jako 100. MŠ v ČR a třetí na okrese Blansko zařazeni do sítě MŠ podporujících zdraví.

 

SZÚ certifikátProces podpory zdraví ve školách se realizuje některými programy, jedním z nich je evropský program Škola podporující zdraví (ŠPZ). Filozofie podpory zdraví vychází z vědeckých poznatků o tom, že zdraví každého jednotlivce (ať si to uvědomujeme či ne) je výslednicí vzájemného ovlivňování všech stránek jeho bytosti a jeho vztahů k okolnímu světu. Bez uvědomování nezbytného vnitřního i vnějšího souladu není možné uchovat zdraví individuální ani zdraví světa. Zdraví člověka neznamená jen nepřítomnost nemoci, zdraví je výslednicí vzájemných interakcí celého člověka, všech jeho systémů a složek na úrovni biologické, psychické, sociální, duchovní a environmentální jedná se tedy o holistické (celostní) pojetí zdraví. Z této myšlenky vychází také práce naší školy. Chránit a posilovat zdraví znamená pozitivně působit na všechny jeho složky. Důležitou roli přitom hraje životní styl jednotlivce i skupiny. Životní styl a chování, které zdraví podporují, je třeba vytvářet již v předškolním a školním věku dítěte, kdy se návyky a postoje upevňují nejtrvaleji a nejsnáze se vytvářejí.

 

2 důležité principy celého programu

  • respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa
  • rozvíjení komunikace a spolupráce

Základní podmínky

  • Partnerské vztahy s rodinou
  • Věkově smíšené třídy
  • Učitelka podporující zdraví
  • Spolupráce se základní školou
  • Začlenění MŠ do života obce
  • Podnětné věcné prostředí

Další podmínky

  • Spontánní hra
  • Smíšené třídy
  • Zdravá výživa
  • Bezpečné sociální prostředí
  • Tělesná pohoda a pohyb
  • Participativní a týmové řízení

Pracujeme s projekty

  • My nekouříme ani pasivně - KHS Brno
  • Dětství bez úrazů - Akademos Praha
  • Zdravé zuby - Dr. Pollak

Umožňujeme

  • volný vstup do tříd
  • uvolněný režim ve prospěch hry
  • volba délky odpoledního odpočinku podle potřeb dětí
  • degustace stravy

V práci uplatňujeme

  • postupnou adaptaci na MŠ
  • individuální přístup, plány pro děti
  • postupnou přesnídávku, svačinku
  • pitný režim – po celou dobu pobytu
  • zařazujeme prodloužený pobyt venku
  • volbu velikosti porce
  • dělený spánek
  • hovorové hodiny pro rodiče
  • kooperativní komunikaci a učení
  • prožitkové učení
  • umožňujeme výběr
  • pracujeme s pravidly
  • hierarchii potřeb podel Maslowa / 1970 /
  • nesoutěžíme

Co ještě?

  • Předplavecký výcvik, flétna, logopedie
  • Spolupráci s pedagogicko psychologickou poradnou přímo v mateřské škole
  • Hovorové hodiny
  • Práce na PC – ve třídách
  • Edukativně stimulační skupiny - příprava na ZŠ
  • Testy školní zralosti
  • Školní časopis Vitamínek
  • Veselé středy
  • Čištění zoubků, prevenci zubního kazu
  • Oslavy svátků a narozenin
  • Umístění dětí s přihlédnutím k přání rodičů, sourozence do jedné třídy