Mateřská škola podporující zdraví2 důležité principy celého programuZákladní podmínkyDalší podmínkyPracujeme s projektyUmožňujemeV práci uplatňujemeCo ještě?

 


Mateřská škola podporující zdraví

projekt zdravá mateřská škola

 

Pracujeme podle tohoto českého programu. Program je komplexní, vychází z analýzy podmínek, které po splnění kriterií podporují výchovně vzdělávací práci. S projektem jsme byli jako 100. MŠ v ČR a třetí na okrese Blansko zařazeni do sítě MŠ podporujících zdraví.

 

SZÚ certifikátProces podpory zdraví ve školách se realizuje některými programy, jedním z nich je evropský program Škola podporující zdraví (ŠPZ). Filozofie podpory zdraví vychází z vědeckých poznatků o tom, že zdraví každého jednotlivce (ať si to uvědomujeme či ne) je výslednicí vzájemného ovlivňování všech stránek jeho bytosti a jeho vztahů k okolnímu světu. Bez uvědomování nezbytného vnitřního i vnějšího souladu není možné uchovat zdraví individuální ani zdraví světa. Zdraví člověka neznamená jen nepřítomnost nemoci, zdraví je výslednicí vzájemných interakcí celého člověka, všech jeho systémů a složek na úrovni biologické, psychické, sociální, duchovní a environmentální jedná se tedy o holistické (celostní) pojetí zdraví. Z této myšlenky vychází také práce naší školy. Chránit a posilovat zdraví znamená pozitivně působit na všechny jeho složky. Důležitou roli přitom hraje životní styl jednotlivce i skupiny. Životní styl a chování, které zdraví podporují, je třeba vytvářet již v předškolním a školním věku dítěte, kdy se návyky a postoje upevňují nejtrvaleji a nejsnáze se vytvářejí.

 

2 důležité principy celého programu

  • respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa
  • rozvíjení komunikace a spolupráce

Základní podmínky

  • Partnerské vztahy s rodinou
  • Věkově smíšené třídy
  • Učitelka podporující zdraví
  • Spolupráce se základní školou
  • Začlenění MŠ do života obce
  • Podnětné věcné prostředí

Další podmínky

  • Spontánní hra
  • Smíšené třídy
  • Zdravá výživa
  • Bezpečné sociální prostředí
  • Tělesná pohoda a pohyb
  • Participativní a týmové řízení

Pracujeme s projekty

  • My nekouříme ani pasivně - KHS Brno
  • Dětství bez úrazů - Akademos Praha
  • Zdravé zuby - Dr. Pollak

Umožňujeme

  • volný vstup do tříd
  • uvolněný režim ve prospěch hry
  • volba délky odpoledního odpočinku podle potřeb dětí
  • degustace stravy

V práci uplatňujeme

  • postupnou adaptaci na MŠ
  • individuální přístup, plány pro děti
  • postupnou přesnídávku, svačinku
  • pitný režim – po celou dobu pobytu
  • zařazujeme prodloužený pobyt venku
  • volbu velikosti porce
  • dělený spánek
  • hovorové hodiny pro rodiče
  • kooperativní komunikaci a učení
  • prožitkové učení
  • umožňujeme výběr
  • pracujeme s pravidly
  • hierarchii potřeb podel Maslowa / 1970 /
  • nesoutěžíme

Co ještě?

  • Předplavecký výcvik, flétna, logopedie
  • Spolupráci s pedagogicko psychologickou poradnou přímo v mateřské škole
  • Hovorové hodiny
  • Práce na PC – ve třídách
  • Edukativně stimulační skupiny - příprava na ZŠ
  • Testy školní zralosti
  • Školní časopis Vitamínek
  • Veselé středy
  • Čištění zoubků, prevenci zubního kazu
  • Oslavy svátků a narozenin
  • Umístění dětí s přihlédnutím k přání rodičů, sourozence do jedné třídy
Joomla Template by Joomla51.com