Mateřská škola podporující zdraví • 2 důležité principy celého programu • Základní podmínky • Další podmínky • Pracujeme s projekty • Umožňujeme • V práci uplatňujeme • Co ještě?
Mateřská škola podporující zdraví
Pracujeme podle tohoto českého programu. Program je komplexní, vychází z analýzy podmínek, které po splnění kriterií podporují výchovně vzdělávací práci. S projektem jsme byli jako 100. MŠ v ČR a třetí na okrese Blansko zařazeni do sítě MŠ podporujících zdraví.
Proces podpory zdraví ve školách se realizuje některými programy, jedním z nich je evropský program Škola podporující zdraví (ŠPZ). Filozofie podpory zdraví vychází z vědeckých poznatků o tom, že zdraví každého jednotlivce (ať si to uvědomujeme či ne) je výslednicí vzájemného ovlivňování všech stránek jeho bytosti a jeho vztahů k okolnímu světu. Bez uvědomování nezbytného vnitřního i vnějšího souladu není možné uchovat zdraví individuální ani zdraví světa. Zdraví člověka neznamená jen nepřítomnost nemoci, zdraví je výslednicí vzájemných interakcí celého člověka, všech jeho systémů a složek na úrovni biologické, psychické, sociální, duchovní a environmentální jedná se tedy o holistické (celostní) pojetí zdraví. Z této myšlenky vychází také práce naší školy. Chránit a posilovat zdraví znamená pozitivně působit na všechny jeho složky. Důležitou roli přitom hraje životní styl jednotlivce i skupiny. Životní styl a chování, které zdraví podporují, je třeba vytvářet již v předškolním a školním věku dítěte, kdy se návyky a postoje upevňují nejtrvaleji a nejsnáze se vytvářejí.
2 důležité principy celého programu
- respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa
- rozvíjení komunikace a spolupráce
Základní podmínky
- Partnerské vztahy s rodinou
- Věkově smíšené třídy
- Učitelka podporující zdraví
- Spolupráce se základní školou
- Začlenění MŠ do života obce
- Podnětné věcné prostředí
Další podmínky
- Spontánní hra
- Smíšené třídy
- Zdravá výživa
- Bezpečné sociální prostředí
- Tělesná pohoda a pohyb
- Participativní a týmové řízení
- My nekouříme ani pasivně - KHS Brno
- Dětství bez úrazů - Akademos Praha
- Zdravé zuby - Dr. Pollak
Umožňujeme
- volný vstup do tříd
- uvolněný režim ve prospěch hry
- volba délky odpoledního odpočinku podle potřeb dětí
- degustace stravy
V práci uplatňujeme
- postupnou adaptaci na MŠ
- individuální přístup, plány pro děti
- postupnou přesnídávku, svačinku
- pitný režim – po celou dobu pobytu
- zařazujeme prodloužený pobyt venku
- volbu velikosti porce
- dělený spánek
- hovorové hodiny pro rodiče
- kooperativní komunikaci a učení
- prožitkové učení
- umožňujeme výběr
- pracujeme s pravidly
- hierarchii potřeb podel Maslowa / 1970 /
- nesoutěžíme
Co ještě?
- Spolupráci s pedagogicko psychologickou poradnou přímo v mateřské škole
- Hovorové hodiny
- Práce na PC – ve třídách
- Edukativně stimulační skupiny - příprava na ZŠ
- Testy školní zralosti
- Školní časopis Vitamínek
- Veselé středy
- Čištění zoubků, prevenci zubního kazu
- Oslavy svátků a narozenin
- Umístění dětí s přihlédnutím k přání rodičů, sourozence do jedné třídy